Núria Parlon abandera la reforma del comercio local

• La alcaldesa anuncia facilidades en el Ayuntamiento y orden en las calles comerciales

2013-02-20 18.06.44

Ventanilla única, menos impuestos, nuevos comercios de calidad, menos locales vacíos y así hasta diez medidas. El decálogo lo presentó ayer la alcaldesa Núria Parlon y, ante la prensa, anunció su compromiso para “dinamizar” el comercio de proximidad, consciente de que el principal motor económico de la ciudad atraviesa por serias dificultades a causa de la crisis y la caída del consumo de los colomenses.

 

La alcaldesa estuvo arropada por los concejales del ramo, Ana Belén Moreno y Esteve Serrano. En una rueda de prensa muy concurrida, como en las grandes ocasiones, Núria Parlon habló de Ventanilla única “para agilizar los trámites”, de Rebajas fiscales de hasta 1.000 euros por cada nuevo establecimiento para “crear empleo”, facilitar la instalación de comercios de calidad que “actúen como locomotora de la economía”, acabar con los locales vacíos mediante una web específica para “evitar la desertización”.

Núria Parlon subrayó la “peatonalización de calles comerciales”, tras el acuerdo con las asociaciones de comerciantes, y la mejora del escaparatismo para mejorar la imagen. También hizo hincapié en la reforma de los mercados y la modificación del plan de usos. Ahora se permitirá la instalación de centros de enseñanza y consultorios médicos en los ejes comerciales para dinamizar las calles. 

Les 10 mesures per impulsar el comerç de proximitat

1.)Servei de Foment de l’Ocupació dels Locals Comercials Buits:
Creació d’un servei on-line (web) amb cercador de locals buits. Serà una plataforma a la xarxa, una eina d’informació, interacció i cassació entre l’oferta i la demanda de locals buits a Santa Coloma susceptibles de ser ocupats. Hi haurà, per una banda, una gestió de continguts externa -Agents de la Propietat Inmobiliaria (APIs), Oficina Local d’Habitatge, propietaris particulars i associacions de comerciants, que introduiran aquesta oferta (especificant característiques dels locals, imatges, etc.); per altra una Gestió de continguts interna: l’Ajuntament garantirà el bon funcionament i la qualitat d’aquest espai virtual pensat com una web de fàcil i ràpida consulta.
2.) Servei de “Finestreta Única”:

Està previst posar en marxa un servei virtual i presencial per facilitar, agilitzar i afavorir el desenvolupament de l’activitat comercial. Un servei integral per atendre als nous emprenedors i als comerciants locals, un únic espai on-line i off-line on poder-se adreçar tant per demanar llicències d’obertura d’establiments, per conèixer les bonificacions en els tributs, la normativa comercial, consells per millorar la imatge dels establiments o per resoldre qualsevol dubte del dia a dia de l’activitat comercial, entre d’altres serveis.

3.) Incentius fiscals per als nous establiments:

En breu, al Ple del Consistori aprovarà les bases de subvencions per afavorir l’obertura de noves activitats comercials. A les ordenances del 2013 ja s’han introduït la modificació de l’ordenança fiscal núm. 4, reguladora de l’import sobre construccions, instal·lacions i obres i de la 14, reguladora de la taxa d’ocupació i aprofitament de la via pública.

Això suposarà un estalvi en despeses de gestions municipals necessàries –de fins a 1.000 euros- a cada nou comerciant que obri un negoci a Santa Coloma. En aquest sentit, es bonificarà fins el 95% del cost de la Llicència d’activitats, el 95% de l’Autorització sanitària; i també hi haurà bonificacions en l’Acta de comprovació i el Certificat de compatibilitat del planejament urbanístic, entre d’altres imports que s’abonen ara a l’Ajuntament.

Aquestes bonificacions al nou comerç suposaran la pèrdua d’aquests ingressos a les arques municipals, però l’aposta de l’Equip de Govern és afavorir el comerç local en benefici de la ciutat i l’emprenedoria. En aquest sentit, aquestes modificacions d’ordenances es portaran al Ple municipal dels propers mesos, i el propòsit és que quan s’aprovin tingui caràcter retroactiu per a l’any 2013.

4.) Pla de professionalització del comerç

A partir del Pla Local de Formació Professional i Permanent (FLFP i P) a la ciutat, posat en marxa al 2012, està previst la creació al curs 2014-2015 d’un cicle mitjà-superior de Formació Professional en Comerç que es pugui realitzar als centres docents de la ciutat que fan FP, perquè les generacions de comerciants properes estiguin millor preparades per afrontar els diferents reptes. Aquest Pla està en fase de Treball amb la Diputació de Barcelona per identificar les necessitats formatives del sector del comerç i dels serveis, per adaptar l’oferta de Formació Professional i Permanent a aquestes necessitats.

5.) Programa de millora de la imatge dels establiments comercials

És un programa de formació, acompanyament i tutoria dels comerciants perquè aquells que ho necessitin puguin millorar la imatge de la seva botiga i, per tant, la competitivitat. S’ha fet una experiència pilot al darrer semestre del 2012, aquest 2013 ja està en marxa amb la coordinació de Comerç, Convivència i Salut Pública de l’Ajuntament i les associacions de comerciants. L’objectiu és fomentar les bones pràctiques comercials a la ciutat i l’aplicació de la normativa.

6.) Conveni de col·laboració amb la Inspecció de Treball de la Generalitat de Catalunya

Se signarà properament un conveni a partir del qual l’Ajuntament facilitarà informació a la Inspecció de Treball de la Generalitat de Catalunya sobre els establiments i/o activitats de més alt risc d’alteració social i econòmica.

7.) Modificació del Pla d’Usos Comercials:

En el darrer Ple municipal de gener es va aprovar la proposta de modificació del Pla de Millora Urbana (PMU) per a la Regulació d’Usos Comercials per incentivar noves activitats comercials. Trets destacats de la modificació:

a) L’ampliació dels Eixos Comercials Centrals: per una banda, es contempla la connexió de l’eix comercial del carrer de Mossèn Jacint Verdaguer i l’avinguda de la Generalitat, a través del carrer de Sant Just. Per altra, es volen revitalitzar les plantes baixes (locals buits) de la plaça de Pau Casals, unida a la prolongació del carrer de Sant Carles. S’entén per eixos comercials centrals les zones de Santa Coloma que concentren la màxima activitat comercial en continuïtat i que cal preservar per potenciar-les i dotar-les d’un especial tractament en les infraestructures urbanístiques.
La Diputació de Barcelona contempla la urbanització de l’avinguda de la Generalitat i del carrer de Mn. Jacint Verdaguer al pla de carreteres. El cost d’aquestes obres està pressupostat en 3.127.770 euros
b) S’amplien els usos comercials permesos en els Eixos Comercials Centrals i els entorns dels Mercats Municipals: degut a la crisi econòmica actual, s’han de potenciar noves iniciatives i oportunitats per revitalitzar els locals en aquests fronts, sempre en compatibilitat amb el descans veïnal. Un dels aspectes destacats és la possibilitat d’obrir establiments multi producte –basars- de 150 m2, una tipologia comercial que a les noves llicències no estava permesa als eixos comercials mencionats fins ara. També es permetrà la instal·lació de centres d’ensenyament privat o de serveis mèdics –dentistes, odontòlegs, etc.
c) S’afegeix la definició de noves activitats –no incloses al Pla d’Usos anterior- corresponents a locals d’activitat d’oci privat que, per les seves característiques, s’assimilen als establiments d’ambientació musical i/o espectacles. En aquest apartat s’inclouen, entre d’altres, els espais dedicats als jocs i l’oci infantil i, per altra banda, els establiments que es dediquen a un sol producte-, com la compra o venda d’or, argent i joies, amb una superfície inferior als 400m2.
d) Es modifiquen les condicions exigides per a l’obertura de nous establiments de restauració i d’hostaleria, condicionant les noves llicències a l’amplada de carrer mínima de 12 metres quadrats, i que en el cas de les pensions estiguin situades en edificis situats només a aquest fi, no en comunitats de veïns.
8.) Urbanisme comercial: reformes dels mercats municipals i millora urbanística dels seus entorns

Reforma dels entorns comercials –carrers i places- per millorar la mobilitat i accessibilitat dels vianants i millora dels propis mercats, pols d’atracció comercial -Mercat Sagarra i Nou Mercat Municipal del Fondo, un edifici multifuncional aquest últim que inclou una nova biblioteca i llar d’infants públics i un supermercat a més del propi mercat municipal. Respecte a la millora urbanística dels entorns dels mercats, l’objectiu és la creació d’espais més amables, per al passeig i el gaudi de la ciutadania, a partir de, per exemple, convertir els carrers en plataforma única –mateix nivell voreres i calçada- un tipus de millora molt implantada a diferents carrers comercials de la ciutat i que continuarà avançant en els voltants d’aquests mercats.

La remodelació de l’edifici del Mercat Sagarra i la instal·lació d’una carpa provisional (al passeig de Llorenç Serra, entre l’avinguda de Santa Coloma i el carrer de Sant Joaquim), que funcionarà com a mercat durant aquestes obres, té un cost de 5.854.000 euros, i la urbanització dels entorns dels mercats està pressupostada en 900.000 euros.

9.) Suport a la dinamització comercial del propi teixit associatiu i comercial: Destaquen tres iniciatives:
9.1 “Peatonalització dels carrers comercials”: a iniciativa de l’Agrupació del Comerç i la Indústria (ACI-Santa Coloma Tot a mà) i amb la col·laboració de l’Ajuntament, en aquest 2013 tots els primers dissabtes de mes es talla el trànsit rodat als carrers dels principals eixos comercials. Es busca fomentar l’activitat comercial, el passeig i el gaudi dels veïns i veïnes. Es va fer una prova pilot al Nadal i el primer dissabte d’aquest mes de febrer es va inaugurar la iniciativa que té voluntat de continuïtat durant tot aquest any.

9.2 Fires comercials: suport humà i econòmic a la fira “Els sabors del Món” que va tenir la seva primera edició l’any passat a la plaça del Rellotge i que organitza l’associació Fondo Comerç, a la Mostra Gastronòmica, per recolzar la restauració de la ciutat, i a la Fira de Sant Ponç.

9.3. Consolidació del carnet FAMPA’s-COMERÇ: està previst per aquest 2013 que es facin xerrades de sensibilització a les escoles de primària i instituts de secundària sobre el valor del comerç de proximitat. Aquesta activitat inclou visites programades a establiments emblemàtics de la ciutat i un concurs de dibuix que reculli la mirada dels nens i les nenes sobre el comerç de la seva ciutat.

10.) Ordenació dels mercats de venda no-sedentària (encants)
Conjunt d’actuacions perquè aquets tipus de mercats tornin a ser centres comercials i impulsors del comerç local a les zones on s’ubiquen. Destaquen: l’increment de la presència policial per impedir la venda ambulant il·legal, la redacció d’una nova ordenança que regula aquest tipus de mercats per actualitzar-la i adequar-la a les necessitats d’avui dia, el seguiment acurat de que tots els venedors acompleixen les normatives i estiguin al corrent del pagament d’impostos, i la reforma del sistema de pagament de tributs, que passa a ser trimestral en comptes de semestral

Anuncis

Quant a Jordi Corachán
Periodista

One Response to Núria Parlon abandera la reforma del comercio local

  1. Miguel Gracia Valentin says:

    Encuentro a faltar lo mas básico estimular el consumo, no por mas tiendas que tengamos vamos a vender mas. Y que tal una promoción de nuestro comercio a nivel comarcal, publicidad en el metro? En prensa comarcal? Etc. Y que tal bajar alguna tasa e impuesto a nuestros actuales comerciantes, que son los que están manteniendo todo este sistema.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: